Maarten en Natasja
In september 2023 zijn Maarten Beck en Natasja Pastoor begonnen aan de opleiding Orthopedisch technisch medewerker aan de DHTA in Utrecht. Dat betekent voor beiden een volle week met vier dagen van 9 uur werken, één dag in de week les en een dag huiswerk. OIM betaalt alle opleidings- en bijkomende kosten. De lesdag en huiswerk doen ze in hun eigen tijd. Praktijkopdrachten kunnen onder werktijd gedaan worden.
Lastig begin
Maarten: “Eén vrije dag in de week is niet veel, maar het is zeker de moeite waard en je stelt je er van tevoren ook op in. In het begin was het wel even lastig om m’n draai te vinden. Maar inmiddels ben ik gewend aan het nieuwe ritme.”
Natasja vult aan: “Er is een aantal jaren geen BBL opleiding Orthopedisch vakspecialist geweest, dus ze moesten op de DHTA eigenlijk alles opnieuw uitvinden. Dat ging niet meteen even soepel. We hebben als studenten daar feedback opgegeven en daar hebben ze wat mee gedaan. Nu is alles veel beter geregeld. We vinden het belangrijk dat de opleiding goed is, niet alleen voor onszelf maar ook voor OIM, we investeren er uiteindelijk tijd en geld in. En een goede opleiding is natuurlijk ook belangrijk voor het vak.”
Allround vakspecialist
Maarten en Natasja hebben allebei al een tijdje ervaring in het vak. Natasja begon anderhalf jaar geleden als productiemedewerker en Maarten werkt al 6 jaar in de orthopedie. Met de opleiding kunnen ze zich veel meer als allround orthopedisch vakspecialist ontwikkelen. “Ik doe nu met name pols- en handorthesen”, vertelt Natasja. Straks kan ik ook op andere producten inspringen als dat nodig is. En die afwisseling maakt je werk nóg leuker.”
Leren van elkaar
In totaal doen 12 studenten de tweejarige opleiding. Naast Maarten en Natasja nemen nog twee collega’s van OIM in Leeuwarden deel. Ook is er nog een deelnemer die zelf de opleiding doet, en een leer-werk plek bij OIM heeft gevonden.
Maarten: “Alle deelnemers aan de opleiding werken in de orthopedie, je leert dus ook van elkaar. En de afgelopen jaren heb ik natuurlijk in de praktijk al veel kennis opgedaan, maar nu leer ik ook de theorie erachter. Waarom we dingen op een bepaalde manier doen.”
Elkaar stimuleren
Maarten en Natasja hebben het eerste blok inmiddels glansrijk gehaald. “We krijgen gelukkig ook veel medewerking en hulp van onze collega’s en onze teamleider. En het is fijn dat we dit met z’n tweeën doen. Dan kan je elkaar stimuleren. Want naast de orthopedievakken moeten we ook rekenen, Nederlands en burgerschap doen. En dat is best pittig, maar ook daar slaan we ons samen vast wel doorheen.”